Halaman

si comel merapu

My photo
di sini saya coretkan pelbagai pengalaman dan cerita saya..maaf kalau terkasar bahasa..gamsa hamnida

Thursday, September 22, 2011

cara buat bubur ayam paling simple dan sedap(resepi sendiri ok)

Assalammualaikum semua...
ok..disebabkan saya suka sangat makan bubur ayam,so saya nk kongsi jgk la kelazatan bubur ayam saya ni..xtahu la bagi korang sedap x,sebab saya xpernah masak untuk org lain pun..saya selalu buat untuk saya sendiri je..hehehehe..ye la,duduk 4 org je satu rumah..abg saya dgn isteri dia,pastu anak dia yg masih baby..masa saya nak masak-masak,dorang semua dah pergi kerja..eh..eh baby xkerja la,baby dihantar kt rumah baby sitter..hoho..balik kerja xkan la bagi dorang mkn bubur ayam lak..kesian la penat-penat balik kerja bagi mkn bubur ayam je..huhu
ok,xpayah story panjang..kita mulakan sekarang..ni resepi untuk makan sorang je..kalau nak masak untuk lebih dari sorang,pandai2 la nak adjust sendiri ye :)

bahan-bahan :-
-beras 1 cawan
-air 4 ataupun 5 kali dari cawan beras(terpulang kepada yang nak lagi lembut,boleh tambah lagi air)
-garam secukup rasa
-kiub ayam 1/2 kiub
-ayam yang sudah dibuang tulang
-lada sulah secukup rasa
-halia sebesar ibu jari(dipotong kecil2,jgn halus hangat.nanti ssh nk buang balik)di blend lagi bagus,xpayah nak buang g dah..
-ikan bilis yang sudah digoreng

cara menyediakan :-

basuhkan beras terlebih dahulu..sesudah bersih masukkan air bersih kedalam periuk..masukkan sekali halia,ayam,kiub ayam itu tadi..lepas tu tutup periuk dan tunggu hingga beberapa minit..kacaukan bubur tu tadi,takut mendidih keluar pulak
apabila sudah masak,keluarkan halia tu tadi..lepas tu masukkan ke dalam mangkuk,bagi garam dah lada sulah secukup rasa..akhir sekali letak ikan bilis yg sudah digoreng itu tadi kat atas bubur..kalau nk mix vegetable pun boleh gak,tp pastikan ia dimasak bersama dengan bubur tu tadi..
hihihihi..nampak pucat sikit sebab saya xletak daun-daun segar kat atas nya..seperti daun bawang dan daun sup..saya xsuka,sbb tu saya xletak :p

p/s:kalau nak masak pakai rice cooker lagi bagus..xda la hangus kat bahagian bawah.. selamat mencuba

1 comment: